Siirry pääsisältöön

Kirjabloggaajan kesäaakkoset A:sta G:hen

Ja kaikkea muuta -blogin kirjoittaja Minna julkaisi päivä pari sitten postauksen kirjabloggaajan aakkosista. Listat ovat aina hauskaa luettavaa ja tekemistä, joten innostuin pohtimaan omia kirjaimiani. Aloitanpa minäkin homman aakkosten alkupuolelta: 

A = aika. Lukuaikaa on tänä vuonna riittänyt. Kesäkuussa ahmin peräti 21 kirjaa, mikä on runsain ennätykseni. Osan kirjoista olin aloittanut jo hyvä aika sitten, mutta mukaan mahtui monta uutta tuttavuutta. Aikaa lukemiselle ja blogille jää toivottavasti syksylläkin, vaikka olenkin työllistänyt itseni osa-aikaisesti jouluun saakka. Ajatus siitä, ettei elämässäni ole varsinainen kiire mihinkään, ilahduttaa rankan opiskeluvuoden jälkeen.

B = Bradley. Tämän kesän viihderakkaus on ollut Alan Bradley. Olen lukenut nyt neljä ensimmäistä Flavia de Luce -romaania, ja kaikki ovat miellyttäneet minua. Flavian koppavuus on hurmaavaa, ja romaanit ovat sopivan kepoisia. 

C = celcius. Mitä vähemmän, sitä parempi. En ole hellekesien ystävä, vaikka viihdynkin kesävaatteissa. Palella en lomakausina tahdo, mutta aurinko porottaa usein paitsi niskaani myös lukupaikkoihini sellaisella voimalla, etteivät kohonneet celciusasteet houkuttele lukemaan lasiterassilla. Olen kiitollinen siitä, ettei sohvamme ole nahkainen - muuten tämä lukija hikoaisi kiinni sisätiloihin.

D = Dammenberg. Pähkinäallergisen pelastaja! Dammenbergin suklaat ovat kalliita, mutta ainakaan niissä ei ole jäämääkään pähkinöistä. Luksushetkinä ostan itselleni kokoelman herkullisia suklaita. Konvehtirasia odottaa nytkin herkkukaapissa, mutta taidan säästää suklaat vähän juhlavampaan lukuhetkeen.

E = essee. Jos mukaan ei lueta yliopistossa pakkokirjoitettuja opiskeluesseitä, on essee, varsinkin kaunokirjallisuuden osana, minulle suhteellisen vieras tekstilaji. Feministit Gay, Hubara ja Solnit ovat kuitenkin tutustuttaneet minut siihen, mitä esseillä voidaan esimerkiksi tarkoittaa. Esseet tuntuvat olevan varsin tehokas tapa käsitellä feminismiin liittyviä kokemuksia, ja olen pikkuhiljaa alkanut pähkäillä, että ehkä voisin lisätä esseet paitsi luku- myös kirjoittamislistalleni.

Tuliaislahjana saatu lammas, Gilbert.
F = feminismi. Feminismi, tuo ihana f-sana! Aate ja arvopohja kuuluu kesääni tietenkin. Tänä kesänä kokoan feministisin silmin lukemani teokset osaksi Feministin kesä -postaussarjaa, jossa tutkailen tasa-arvoon liittyviä lukukokemuksia ja tapahtumia. 

G = Gilbert. G:n on pakko olla Gilbert! Uuden Anna-sarjan Gilbertiin en ihastunut aluksi, mutta sarjan loppupuolella aloin jo vähän mieltyä. Olen asettanut itselleni yhdeksi kesänpiristystavoitteeksi lukea Anna-kirjan, joten ihanan Gilbertin pitäisi kuulua tähänkin kesään. Yritimme katsoa ystäväni kanssa vanhaa Anna-sarjaa, mutta jouduimme pettymään, kun hankkimassamme DVD:ssä ei ollutkaan sitä kohtausta, jossa Anna ja Gilbert suutelevat. Arkipäivän huumoria revin puolestani tuliaispehmolampaasta, jonka olen nimennyt Gilbertin mukaan. Nuorempana nimesin pehmoleluja ihastusteni mukaan, ja koska otolliset nimi-idolit ovat käyneet vähiin, siirryin kirjallisiin rakkauksiin. :D En tiedä, miten hörhönä poikaystäväni minua pitää, mutta minua hymyilyttää aina, kun mietin nimenneeni lampaan Gilbertiksi.

Kommentit